Saturday, April 08, 2006

ulasan rimanilzah

Selamba tetapi Mengejutkan
oleh rimanilzah



Pengenalan

Apabila kita cuba menerka apa yang tersirat dalam kepala pengarang semasa membaca sesebuah sajak, kita telah memilih jalan yang sukar. Tetapi, sepatutnya kita menggunakan akal kita untuk memikirkan maksud sesebuah sajak mengikut tafsiran kita (mengikut kemampuan fikiran kita). Memanglah tafsiran kita kadang kala tidak sama dengan tafsiran penyajak, namun itu lebih baik kerana kita menikmati karya tersebut bukan menjadi “tukang tilik” kepada karya.
Demikianlah saranan saya kepada anda apabila membaca sajak-sajak taksa atau absurd. Itulah jua yang saya lakukan apabila membaca sajak-sajak Abdullah Jones (AJ) yang saya anggap sebagai penulis yang mempunyai gaya yang bergaya di e-Sastera.
Saya tidak pasti sejak bila saya mula meminati sajak-sajak beliau. Namun bolehlah saya katakan bahawa saya mula “mengakrabi” sajak-sajak beliau sewaktu acap kali berkunjung ke kafe siber yang letaknya di Amcorp Mall (pada waktu itu di rumah saya tiada talian internet). Pada waktu itu, saya akan menggunakan enjin carian di e-Sastera untuk membaca sajak-sajak beliau.

Gaya yang Bergaya Gaya persajakan AJ boleh diibaratkan begini: Beliau tidak perlu berkot dan bertali leher untuk kelihatan bergaya. Sekadar hanya dengan pakaian yang santai dan ringkas, “kehenseman” gaya sajak-sajak AJ telah terserlah. Kadang kala sufistik, kadang kala sinis, dan kadang kala “selamba tetapi mengejutkan”. Ada jua yang romantis.
Sebagai misalan, sajak AJ yang berjudul “Sajak Buat Omar” dan “Ghairah Doa” saya golongkan sebagai sajak-sajak yang berjiwa sufistik.


secawan anggur ungu
di atas meja kayu
ku minum
lalu aku jadi nanar
mabuk dalam cintaMU
(Sajak Buat Umar)


ke mari
berlarilah
pintas kakiku
yang berjalan kepadaMU
(Ghairah Doa)

Sajak-sajak seperti ini pernah saya temukan dalam karya Amir Hamzah, namun AJ punya gayanya yang tersendiri.
Sajak-sajak seperti “Babi”, “Salak Seribu Bukit” dan “Grafiti II” merupakan sajak-sajak yang bernada sinis. AJ dengan kreatif telah menyampaikan buah fikirnya terhadap pihak-pihak yang tertentu dalam beberapa isu sosial.

huru-hara
b a b i merata
kita atau mereka
(Babi)

ambil jarum suntik percuma
tusuk ke mata mereka
biar buta biar teraba-raba
(Salak Seribu Bukit)

kekasih kini adalah perempuan lacur
yang cuma perlu dibayar dengan cinta
atau kekasih kini adalah lelaki bachul
yang melepaskan mani di bangku taman permainan
kerana bernikah kini adalah haram
selagi belum cukup sejuta wang hantaran
(Grafiti II)

Sebilangan besar sajak-sajak AJ saya sifatkan sebagai “selamba tetapi mengejutkan”. “Selamba” kerana gaya pengucapannya yang sederhana dan “mengejutkan” kerana inti pemikirannya mendalam dan amat bermakna. Sajak-sajak jenis ini dimulakan dengan prolog yang berupa umpan kata dan diakhiri dengan sentakan mata pancing yang menjadi epilog yang menghiris mata kalbu (bagi yang mahu berfikir).

(Sajak-sajak sinis seperti yang di atas juga sebenarnya tergolong dalam sajak jenis ini.)
Saya turunkan beberapa buah sajak dan anda (termasuk saya) rasakan sendiri tusukan kata mata pancing AJ.

kami ini manusia celaka
yang mahu mati di ribaan bini
perangi kami, hai kafir
biar kami hidup
(Tanpa Tajuk #313)

kebulur sungguh mereka
berkejar-kejar merebut dosa duga
yang datang dari laut,
mereka bawa pulang lalu
di suapkan hak milik
orang ke tekakdan sendawa,
errk! alhamdulillah.
(Udang Harimau dan Texas 5 Seberang Takir)

negeri ini di huni
oleh rakyat yang tidur
kerana menteri perintahkan begitu.
menang-menang
(Situasi Menang-menang)

lelaki ini mabuk
memandang anak-anak yang
kehilangan malu
bekalan Tuhan
buat penyandar iman
ini dosakuini dosaku

(Sajak buat Penari Bogel Melayu)

ingkar adalah malam yang
di janjikan yang
kita inginkan yang
kita undang datang
dan kita jamu
dan kita raihanya untuk modal
ketawa dan lupa.
ini malang yang di janjikan.
(Malang)

Demikian beberapa sajak dari sebilangan besar sajak yang saya maksudkan. Dalam hal ini, saya amat bersetuju dengan pendapat Airmas S_Z dalam ulasannya terhadap AJ.
“..... karya Abdullah Jones yang selalunya pendek sering membuahkan fikir yang panjang, kerana beliau berupaya menghasilkan liku-liku kehidupan yang semua orang tahu tetapi tak tahu bagaimana hendak dihuraikan dengan kata-kata”

AJ juga tidak kurang menghasilkan sajak-sajak yang romantis. Saya turunkan tiga buah sajak bernada demikian yang amat saya minati.

air yang jatuh
dari birai mata
aku biarkan.
biarkan ia bergolek
kepipi dan hapus
diresap angin.
nanti angin akan
khabarkan kepada alam
yang aku sedangrindu.
(Khabar (dari) Angin)


suara kecilmu
manja singgah
ke cuping telingaku
yang berambut,
yang menepis
khabar dari angin.
kita jadi
sepasang kekasih
yang duduk berbisik
(Sepasang Kekasih Berbisik)

min,
jika putuslah katamu
ingin pergi,
bawalah matahari bersamamu.
aku tidak lagi memerlukan cahaya
(Nneleh)


Penggunaan "di"

Seperti yang saya catat dalam satu entri di weblog saya di e-sasterawan (walaupun dalam mimpi), saya suka akan sajak-sajak AJ. Cuma satu sahaja yang saya tidak suka, iaitu AJ kadang kala tidak membezakan di sebagai kata depan dan di sebagai imbuhan awalan kata kerja (sama ada sengaja atau tidak sengaja saya tidak pasti). Saya berkata demikian bukan kerana saya guru bahasa tetapi berkapasiti sebagai peminat sastera.
Bagi saya, hanya ada dua sebab penggunaan tatabahasa dalam karya sastera. Pertama, gunakan dengan betul. Kedua, gunakan secara kreatif. Saya tidak melihat kekreatifan AJ dalam penyimpangan penggunaan “di” tersebut. Oleh itu, saya berpendapat bahawa AJ sewajarnya menggunakan “di” dengan betul.
Namun harus diingat bahawa saya bukanlah pengamal tatabahasa yang taksub (dalam membaca karya sastera bukan pengajaran bahasa di sekolah). Jika AJ terus-terusan memisahkan “di” yang menjadi awalan kata kerja – saya akan menerimanya sebagai gaya AJ (walaupun sebenarnya tak bergaya – macam orang pakai baju Melayu dengan topi koboi – tak kena langsung).

Penutup

AJ ialah penyajak yang baik (dan “hensem”). Saya nak ingatkan penyajak-penyajak “baru” yang saya perhatikan mula “menyerang” e-Sastera dengan sajak mereka. Jika anda hendak menjadi penyajak yang baik, anda tidak perlu menjadi sebaik AJ. Anda perlu menjadi penyajak yang baik, sebaik-baik seperti diri anda.

Rima Nilzah
Semanggol

No comments: